Airbus stuurde donderdag 30 juli een bulletin naar een groot aantal
luchtvaartmaatschappijen met de aanbeveling hun snelheidsmeters, ook wel
bekend als de pitot-buizen te vervangen.

De buizen van leverancier Thales moeten worden vervangen door die van
Goodrich. zo meldde de
BBC.

Air France crash
Deze aanbeveling komt na nader onderzoek van de crash van een Airbus
A330-toestel van Air France, afgelopen juni. Onderzoekers noemen defecte
pitots als een mogelijke reden van de crash. Air France KLM verving al
eerder alle pitots op hun Airbus toestellen van het type A330 en A340.

Airbus meldde dat het bedrijf de aanbeveling doet op basis van "een zeer
beperkte hoeveelheid informatie over het Air France incident", en "ondanks
het feit dat de pitotbuizen van Thales aan de vereiste standaarden voldoen."

"Deze voorzorgsmaatregel zal onze klanten in staat stellen om te
profiteren van de betere onderhoudsservice van Goodrich", zo staat te
lezen in het bulletin.

Ongeveer 200 toestellen
Ongeveer 200 toestellen van de Airbus A330 en A340 zijn uitgerust met buizen
van Thales.

Bij de crash van de Air France Airbus in juni kwamen alle 228 inzittenden om
het leven, toen het toestel dat van Rio de Janeiro naar Parijs vloog in zee
stortte.

Niet de oorzaak
Franse onderzoekers van het ongeluk meldden dat de defecte snelheidsmeters "een
factor maar niet de oorzaak" van het ongeluk waren.

Airbus kondigde donderdag ook aan om mee te betalen naar verder onderzoek naar
de vliegtuigramp.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl